woman-sitting-at-ground-facing-grass-covered-field-1536198-scaled

Patarimai smulkaus ir vidutinio verslo įmonėms: žinokite savo misiją

Lietuviai vis drąsiau imasi kurti nuosavą verslą, tačiau laikui bėgant visus be išimties aplanko daugybė iššūkių, kurie dažnai susiję su klientų išlaikymu bei rezultatų efektyvumu. Minėti iššūkiai vieniems tampa tramplynu atsispirti ir pasiekti aukštumų, kitiems – dar viena skaudžia pamoka. Kaip teigia rinkodaros ir komunikacijos ekspertai, jei prieš penkerius metus pakako sukurti kokybišką paslaugą ir produktą, investuoti gana nedidelę dalį finansų reklamai socialiniuose tinkluose ar kituose reklamos kanaluose, šiandien pritraukti klientus ir juos išlaikyti ne retai tampa sudėtinga. Versle vienintelis pastovumas tampa pats pokytis, todėl būtina nuolat tobulėti. Kaip smulkaus ir vidutinio verslo įmonėms sėkmingai kurti ir palaikyti įvaizdį, komunikuoti su klientais tam neišleidžiant daugybės pinigų? Kodėl verslo organizacijoms naudinga suprasti apie charakterius pagal kūno sudėjimą?

Žinokite savo įmonės misiją ir kurkite vertę klientui

Šiandien turėti kokybišką produktą ar kurti kokybišką paslaugą jau tapo visiems suprantama norma. Tai nieko išskirtinio. Kaip teigia komunikacijos ekspertė Karolina Barišauskienė, ypatingai smulkiam ir vidutiniam verslui, kuris neturi konkurencinių pranašumų lyginant su didžiaisiais rinkos žaidėjais, visų pirma, reiktų atsakyti sau į klausimą, kokia jų verslo misija ir kokį vertės pasiūlymą mes teikiame klientui, kad jis rinktųsi būtent jus.

„Dažnai tenka susidurti su smulkiuoju verslu, kuris įsivaizduoja, kad komunikacija socialiniuose tinkluose, keletas straipsnių gali išgelbėti jų verslą, pritraukti klientų ir padėti konkuruoti. Tačiau neretai pamirštama, kad pritraukti kliento dėmesį šiais laikais yra be galo sunku. Todėl čia reikia ne tik efektyvios komunikacijos, gražių vizualų, bet ir šio to daugiau – vertės klientui“, – teigia komunikacijos ekspertė. Ji taip pat pabrėžia, kad komunikacinėje erdvėje kuriant vertės pasiūlymą klientui reiktų galvoti apie turinio autentiškumą ir pasitikėjimą. Kurkite socialiai atsakingo verslo įvaizdį Šiuo metu sėkmingi vertės pasiūlymai klientams kuriami per socialinius projektus, prie kurių prisideda ne tik didieji rinkos žaidėjai, bet ir smulkus bei vidutinis verslas.

„Principas paprastas – jūs perkate pas mus, mes dalį lėšų skiriame gamtos apsaugai, senelių namams ar kitoms socialiai atsakingoms iniciatyvoms. Šiandien tai yra geras būdas išsiskirti. Kiek jis bus veiksmingas? Tol, kol jūsų konkurentai jūsų nenukopijuos. Taip pat reiktų nepamiršti, kad pati įmonė ir joje dirbantys žmonės turėtų nuoširdžiai tikėti tuo, ką daro. Jiems turėtų būti pristatyta tokia misija ir jie turėtų tuo tikėti. Vidinė komunikacija įmonės viduje, netgi labai mažoje – turi svarbų vaidmenį. Klientai nėra kvaili ir jei jūs deklaruojate, kad esate socialiai atsakingi, rūpinatės gamtos apsauga, tačiau, pavyzdžiui, įmonės viduje plastikas yra jūsų didžiausias pagalbininkas, ši apgaulė bus išaiškinta ir galite turėti daugiau žalos, nei naudos“, – pavyzdžiais dalinosi K. Barišauskienė.

Pažinkite klientus ir savo komandos narius

Vilniaus geštalto instituto vadovė, geštalto terapeutė ir supervizorė, „Triple O Consulting“ konsultantė ir verslo trenerė Brigita Kaleckaitė taip pat pritaria minčiai, kad vienas svarbiausių faktorių, lemiančių verslo sėkmę, yra santykis su klientu. Pašnekovė teigia, kad būtinas tikras, nuoširdus ir atliepiantis kliento poreikį santykis. Be manipuliacijų ir nuasmeninimo. Kiekvienas žmogus siekia būti pamatytas, išgirstas ir suprastas. Ir dažnas žmogus bendraudamas su kitu pajaučia, kada pašnekovas su juo elgiasi nenatūraliai. Nedideliame versle, kur dažnai yra glaudus kliento ir pardavėjo ar paslaugų teikėjo santykis – tai labai svarbus momentas.

„Labai svarbią vietą komunikacijoje užima kito klausymas ir įsiklausymas bei sąmoningas ar nesąmoningas kūno signalų informacijos rinkimas. Įvairiose psichoterapijos srityse specialistai ilgai mokosi praktinio kliento kūno nuskaitymo, kuriuo remiantis kelia hipotezes apie žmogaus gyvenimo istoriją, nuotaiką ar būseną. Tai nėra „būrimas iš kavos tirščių“, tačiau ir nėra tiksliai moksliškai įrodyta, kad būtent toks kūno sudėjimas atspindi tik tokį charakterį“, – teigia B. Kaleckaitė. Kaip teigia verslo trenerė, kūno pažinimo metodologija sukurta JAV mediko ir psichoterapeuto Aleksandro Loveno šeštame-septintame praeito amžiaus dešimtmetyje. Tačiau Lietuvoje ji dar naujiena. B. Kaleckaitė teigia, kad šią metodologiją ji parsivežė iš Ispanijos bei Portugalijos. „Vienas universiteto lektorius Portugalijoje šią metodologiją dėsto komunikacijos mokymuose universitete ir verslo įmonėse. Klientų ir studentų atsiliepimuose visada minima, kad kūno nuskaitymo įgūdžiai pagerina tiek profesinę, tiek asmeninę komunikaciją, lengviau surasti bendrą kalbą su žmonėmis ir priimti bendrus sprendimus. Pati esu versle prieš tai taikiusi ir mokiusi kitos psichologinės žmonių elgesio pažinimo metodikos, paremtos geštalto principais, tai drąsiai galiu teigti – verslas yra psichologija. Kai vadovai, darbuotojai ar projekto komandos nariai būna praktiškai mokomi atpažinti savo ir kitų žmonių elgesio atpažinimo modelių, pagerėja komunikacija skyriuje, įmonėje ar projekte.

Žmonės pradeda atlaidžiau žiūrėti į kitų žmonių skirtumus ir bendrauti ne tik kaip nori jie, bet ir taip, kaip yra svarbu pašnekovui“, – tvirtina B. Kaleckaitė.

Kurkite prekės ženklą, o ne pigias kopijas

Apie verslo autentiškumą ir vertės kūrimą kalba ir verslo mentorė Snieguolė Kerpienė. „Nusprendę kurti verslą, daugelis pradeda nuo produkto ar paslaugų kūrimo ir tik galutiniame etape susimąsto: o koks gi bus pavadinimas arba prekės ženklas? Tuo keliu einantys dažnai turi slaptą tikslą nukopijuoti kitus ir nukonkuruoti juos šiek tiek pagerinę produktą ar paslaugą. Jie dažnai būna įsitikinę, kad kiti veikia nepakankamai gerai ir tereikia visai nedaug pastangų, kad išpopuliarėtum ir būtum sėkmingas. Taip paskubomis sukuriami panašūs produktai arba paslaugos, o paskutinę akimirką – prekės ženklas, kurio pagrindinė užduotis – šaukti, rėkti ar kitaip pritraukti dėmesį, kartais net šokiruoti, kad tik klientas nepraeitų pro šalį, kad užkliūtų ir parkluptų prie durų, ištiesęs pinigą saujoj.“

Kaip teigia verslo mentorė, naujai iškeptiems prekės ženklams vertėtų įsigilinti į verslo subtilybes ir įdėti širdies ieškant savito sprendimo. „Ten kur nėra širdies, sukasi tik bejausmis pinigų mechanizmas, savo dantračiais gąsdinantis žmones. Ilgainiui tokie prekės ženklai miršta, nes jie lyg spalvoti vienadieniai drugiai trapiais sparnais. O tam kad išgyventum – reikalingas vertybių pamatas, stiprus, kaip šaknys ir skaidrus, kaip dangus“, – teigia verslo mentorė. Kaip teigia S. Kerpienė, prekės ženklas – tai ne tik „fainas“ žodis, tai pirmiausia unikali idėja, ateinanti iš asmeninių išgyvenimų, savita vizija, svajonės įgyvendinimas. „Kaip sako pasaulinis rinkodaros guru Seth Godin: „žmonės nebeperka prekių ar paslaugų – jie perka santykius, istorijas ir magiją“. Todėl kaip niekad svarbu atsigręžti į mūsų šaknis ir atrasti kiekvienam savo individualumą, per kurį būtų galima kurti savitą verslo misiją, viziją ir prekės ženklą.

* Straipsnis patalpintas 2019 m. rugsėjo 11 d. portale DELFI.

Share this post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on print